ISO certificaat vol trots ontvangen

Jurgen van Dueren van Lloyd’s Register, overhandigde mei 2015 het felbegeerde ISO certificaat. Fawzia Nasrullah en Rob Hartings, bestuurders Youké, namen deze vol trots in ontvangst. Daarmee is Youké één van de eerste organisaties voor Jeugd- en Opvoedhulp in Nederland die zich ‘ISO gecertificeerd’ mag noemen.

Jurgen van Dueren, Lloyd’s Register, overhandigt ISO certificaat aan Fawzia Nasrullah en Rob Hartings, bestuurders Youké.
Jurgen van Dueren, Lloyd’s Register, overhandigt ISO certificaat aan Fawzia Nasrullah en Rob Hartings, bestuurders Youké.

Samenwerking met de cliënt is centraal thema

In het Lloyd’s rapport staat onder andere: “Er is binnen de organisatie oog voor cliënten. De samenwerking met de cliënt is duidelijk een centraal thema. De organisatie doet veel aan innovatie en de ontwikkeling van innovatieve projecten in de jeugdhulpverlening. De organisatie durft hiermee ook risico’s te nemen. Tijdens de ISO audit zagen we dat door het innoverende programma ‘InVerbinding’ 40% procent minder residentiële hulp noodzakelijk is. De positieve drive, energie en enthousiasme van de medewerkers in de organisatie vielen op.”

ISO is een middel om te blijven verbeteren

Dit zien we als een bevestiging dat we als ondernemende jeugdhulporganisatie goed bezig zijn.” Zegt Rob Hartings. “Deze internationale norm sluit goed aan bij de ruimte die onze professionals krijgen om vanuit eigen verantwoordelijkheid keuzes te maken. De zelfstandige professional kiest in het belang van het kind of de jongere. Daarbij staat tegelijkertijd ook verantwoording voor dat handelen centraal. Wij zijn er van overtuigd dat dat leidt tot het maken van de juiste afwegingen.”

Het behalen van het ISO-certificaat is geen eindstation, maar een middel om te blijven ontwikkelen. We richten onze organisatie zo in dat we uiteindelijk bereiken waar we het allemaal voor doen: een tevreden klant” vult Fawzia Nasrullah aan, “Juist de klanten van Youké staan centraal in de nieuwe norm. Wat zijn hun verwachtingen en hoe sluiten we met behulp van onze kernwaarden zo goed mogelijk aan? We hebben bijvoorbeeld een klantonderzoek laten doen en de uitkomsten daarvan gebruiken we om onze hulp nog verder te verbeteren.”

Het ISO certificaat

Een ISO certificaat hebben betekent dat een organisatie voldoet aan de eisen van de ISO standaard en op een vooraf gestelde en gestructureerde manier aan kwaliteitsmanagement doet. Doel hiervan is het verhogen van de klanttevredenheid.